۰
۰

طراحی برندبوک

طراحی کتابچۀ راهنمای برند

معماری و انسجام هویت برند است
برند سازی

طراحی برندبوک

معماری و انسجام هویت برند است
برند سازی

برند یک دارایی اساسی برای یک شرکت است، از لوگوها و تصاویر برند گرفته تا اینکه چگونه مخاطب برند شما را درک می کند، برند هویت هر سازمانی را می سازد تأثیرگذاری بر دنیای تجارت است و در جایی که مخاطبان و رقبا میبایست فوراً شما را تشخیص دهند، این برند است که نقش آفرینی می کند. ساختن تصویر یک برند به زمان نیاز دارد، همچنین تلاشی مداوم در تمام سطوح شرکت استفاده از استراتژی ها و تاکتیک های صحیح در دراز مدت باعث می شود یک برند در اکوسیستم تجاری خود متمایز شود.

کتاب‌ برند Brand books، دستورالعمل‌های برند Brand guidelines ، کتاب مقدس برند, Brand bible و… همگی یک سند در فیزیکی یا دیجیتالی هستند که اصول ملموس هویت یک برند را فهرست می‌کند. این کتاب تضمین می کند که افرادی که در یک شرکت کار می کنند بدانند چگونه از هویت یک برند استفاده کنند و همچنین شرکای تجاری، چشم انداز و ارزش های برند شما را درک نمایند.

برند سازی
استفاده از تناسب فیبوناچی در طراحی برندبوک

تناسبات فیبوناچی

ما اولین Brand Architect در ایران هستیم که استانداردهای بین المللی فیبوناچی هویت بصری را با محاسبات ریاضی به اجرا درآورده ایم.

طراحی برندبوک متناسب با آرکیتایپ

آرکیتایپ برند

ما آرکیتایپ برند شما را شناسایی می کنیم و بر اساس آرکیتایپ برند بهترین استراتژی های برندسازی را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

طراحی برندبوک با استفاده از روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ

هر رنگی پیامی دارد و هر رنگی تاثیر مخصوصی روی مشتری خواهد گذاشت ما به روانشناسی رنگ تسلط داریم. انتخاب رنگ تخصص ماست.

تیم خلاق ژاهو برای برندبوک

تیم خلاقیت ژاهو

ما بیش از ۲۰ سال در زمینه طراحی لوگو و برندبوک تجربه و تخصص داریم و به شبکه گسترده از افراد خلاق دسترسی داریم

برندسازی در برنداکسین
طراحی برند
۰ +
بیش از 77 پروژه طراحی لوگو
طراحی برند بوک
۰ +
برندبوک
مشاوره برندینگ
K ۱
انتخاب نام برند در برنداکسین
ساعت تجربه
K ۰
برند سازی
برند سازی
برندبوک

فرم درخواست مشاوره (رایگان)

مشاوره رایگان

برندبوک

امروزه بسیاری از صاحبان کسب و کار، از عدم موفقیت برند خود ناراضی هستند؛ اما واقعا علت موضوع ناکامی ها و شکست کسب و کارها در چیست؟

اگر شما هم در مقام مدیریت برند هستید، اجازه دهید که برای پاسخ به این سوال، سوال دیگری را مطرح کنم. آیا شما به اندازه کافی تجربه برای مدیریت برند دارید؟ آیا راهکاری برای یکپارچه شدن کسب و کار خود مد نظر دارید؟ اگر پاسخ شما بله است که نباید خیلی نگران آسیب کسب و کار خود باشید؛ اما اگر بدون تجربه کافی در زمینه برندینگ شروع به کار کرده اید، باید به سراغ برند بوک بروید.

اما این که برند بوک چیست و چه کمکی به پیشرفت کسب و کار می کند را در ادامه این مطلب از برنداکسین مطالعه کنید:

برند بوک چیست؟

همانطور که برای یادگیری علوم مختلف، کتاب ها و مراجع علمی خاصی وجود دارد، برندیگ هم دارای کتاب راهنما است که به آن برند بوک می گویند. در واقع برند بوک، کتابچه ای درباره هویت و استراتژی برند است که تمامی جزئیات مربوط به آن را معرفی می کند.

در این کتابچه برند، انواع اصول پایه ای ماند ارزش ها، ماموریت و چشم انداز توضیح کامل داده شده است. همچنین تمامی مفاهیم مهم درباره لوگو، رنگ و اشکال هم توضیح داده شده است. از طرفی نام های مختلفی از جمله راهنمای برند، دفترچه هویت برند، راهنمای هویت بصری و راهنمای استایل هم برای این کتاب وجود دارد. هدف اصلی برند بوک، هویت بخشی به برند و تثبیت آن است.

آیا برند بوک همان چارت گرافیک است؟

اصول طراحی برندبوک

بسیاری از افراد، برند بوک و چارت گرافیکی را با یکدیگر یکسان می دانند؛ در حالی که نباید از تفاوت برند بوک و چارت گرافیک غافل شویم. چارت گرافیکی راهنمای استفاده از عناصر گرافیی برای برند است و اصول استراتژیک خاصی را دنبال نمی کند.

 این در حالی است که برند بوک، به غیر از مفاهیم بصری، به اطلاعات و ارزش های مختلف برند شامل شخصیت برند، توسعه برند، لحن برند و دیگر موارد هم اشاره می کند. بنابراین با داشتن برند بوک، شاید نیاز زیادی به چارت گرافیک نداشته باشید؛ چرا که نمونه کامل تری از مطالب داخل چارت را ارائه می کند.

مزایای استفاده از برند بوک چیست؟

قطعا همه مدیران، به دنبال راهی درست برای سازماندهی برند خود هستند؛ از همین رو می توانند از مزایای برند بوک بهره مند شوند:

۱. یکپارچگی در برند

تمامی سازمان ها نیاز به یکپارچگی و تطابق در تمامی قسمت های خود دارند؛ از همین رو برای آن که بتوانید وظایف هر شخصی را در جهت اهداف سازمانی مشخص کنید، باید از برند بوک استفاده کنید.

برندبوک

 قطعا زمانی که بتوانید تمامی قسمت های مختلف را با یکدیگر تطابق دهید، شناسایی شما در کانال های مختلف، بهتر انجام می شود. بنابراین مخاطب حتی بدون مشاهده نام برند شما، متوجه حضور و فعالیت های برند می شود.

۲. لحن یکسان در برند

در کتابچه راهنمای برند، درباره لحن و زبان یکسان برندها مطالبی ارائه می شود؛ از همین رو می توانید لحن و زبان گروه طراحی و بازاریابی را به طور موثری یکپارچه کنید. به این صورت که تیم بازاریابی، می تواند متناسب با طراحی های گرافیکی و شعار برند، عملیات بازاریابی را به خوبی انجام دهد.

۳. آگاهی از قوانین

یکی از مزایای مهم داشتن برند بوک، آگاهی از برند و قوانین مربوط به آن است. شما برای آن که بتوانید در زمینه برندینگ موفق شوید، نیاز به رعایت قوانین خاصی دارد. این قوانین شامل رنگ ها، لوگو ها و دیگر موارد مرتبط با برند است که سبب ایجاد هویت یکپارچه می شود.

۴. شناخت مشتری از برند

همه برند ها به دنبال دیده شدن مخاطبان خود هستند؛ این در حالی است که برند بوک، برای رسیدن به این هدف، کمک بزرگی می کند. شما با مطالعه این کتابچه، میتوانید پیام های برند خود را از راه های مختلفی از جمله لوگو، بسته بندی و حتی نام برند، به مشتریان منتقل کنید. همچنین با وجود موارد منحصر به فرد در برند خود، وجه تمایز قوی نسبت به رقیبان خود ایجاد می کنید. همین موضوع هم سبب بهتر دیده شدن برند شما در بین مردم می شود.

۵. تسریع فرایندها

همه افراد با شروع کار خود، احساس سردرگمی برای کار کردن دارند. در واقع نمی دانند که باید از کجا و چگونه کار خود را شروع کنند. بنابراین برند بوک به آن ها برای تسریع فرآیندهای کاری کمک بزرگی می کند. به این صورت که با طراحی برند بوک، فرد جدید در زمان کمی با سازمان آشنا می شود و دیگر نیاز به آموزش های طولانی مدت ندارد.

بخش های مختلف برند بوک چیست؟

پس از آن که با مزایای برند بوک آشنا شدید، بهتر است که قسمت های مختلف داخل این کتابچه را هم بررسی کنید. به طور کلی در برند بوک  سه بخش کلی وجود دارد که در ادامه هر کدام از قسمت ها را توضیح می دهیم:

برندبوک

۱. بخش اول: درباره برند

در اولین قسمت های کتابچه برند، درباره برند توضیحات کلی ارائه شده است. این توضیحات شامل کار انجام شده در برند و چگونگی شناخته شدن آن می شود. بر این اساس، افراد تمامی نکات برای آشنا کردن مخاطب با هدف کسب و کار را ارائه می دهند. طولانی یا کوتاه بودن این قسمت، متناسب با سلیقه شخصی افراد است. نکات لازم در این قسمت، به شرح زیر است:

  • معرفی برند:

در همان قسمت های ابتدایی کتابچه، باید هدف طراحی برندبوک را مشخص کنید. سپس تمامی جزئیات درباره بازار هدف خود را شرح دهید و نقاط قوت و ضعف برند و مزیت های رقابتی آن ها را هم شرح دهید.

  • ساختار برند:

اگر برند شما دارای قسمت های مختلفی است، باید خصوصیات و ماموریت های تمامی قسمت ها را شرح دهید.

  • بیانیه چشم انداز و ماموریت سازمان:

در این قسمت باید نقشه راه برند خود و راهبردهای تعامل با بازار هدف خود را مشخص کنید.

  • مزیت های رقابتی برند:

تمامی ویژگی های مثبت مبنی بر توانمند بودن برند در برابر رقبا و موارد مهم برای اجرای استراتژی برندینگ را باید معرفی کنید.

  • شعار برند:

هر برند برای انجام استراتژی بازاریابی، نیاز به شعار یا هدف برند دارند. بنابراین جتما باید شعاری کوتاه و عمیق را برای معرفی برند در کتابچه نوشته شود.

  • نام برند:

تمامی نکات مهم برای انتخاب نام برند، دامنه رند و  چگونگی تلفظ آن در بخش اول کتابچه نوشته می شود. این که اسم انتخابی مخفف چه نامی است، جزو موارد مهم در این قسمت است.

۲. بخش دوم: دستور العمل های بصری

در بخش دوم کتابچه راهنمای برند، نکات جامع و کلی درباره نمونه هویت بصری ارائه میشود؛ چرا که ویژگی های بصری، جزو اولین موارد در جذب مشتریان است. بنابراین شما با رعایت این دستورالعمل ها، می توانید در تمامی بسترهای دیجیتالی و ارتباطی، از المان های بصری استفاده کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • لوگو:

قطعا یکی از مهمترین المان های بصری، مربوط به طراحی لوگو حرفه ای می شود. این که شما چگونه رنگ ها، کدها و طیف رنگ های هماهنگ را انتخاب کنید، در این قسمت قرار می گیرد. همچنین سایز استاندارد برای طراحی لوگو هم در این قسمت از برند بوک ارائه می شود.

  • مارک:

این قسمت، مربوط به زمان و مکان استفاده از کد ها و بهترین رنگ ها برای برند، در این قسمت مشخص می شود.

  • تگ لاین:

برای آن دسته از برندهایی که به دنبال شعار جذاب برای شناسایی برند خود هستند، اصول مربوط به انتخاب استانداردهای تگ لاین ارائه می گردد.

  • رنگ ها:

به طور کلی رنگ ها در قسمت های مختلف برند استفاده می شوند که هر کدام باید به شکل خاصی انتخاب شود. بنابراین در این بخش از برند بوک، درباره انتخاب رنگ سازمانی، علامت اختصاری، رنگ های مجاز و غیر مجاز برای وبسایت ها و تایپو گرافی نکات جامعی ارائه می شود.

  • تایپوگرافی:

پیدا کردن فونت سازمانی برای عنوان نوشته ها و استفاده از علائم اختصاری، جزو موارد مربوط به این قسمت از نمونه برند بوک است.

  • عکس:

این گه چگونه باید برای از تصاویر برای ایجاد جلوه بصری استفاده کنید، در قسمت بصری کتابچه راهنمای برند قرار می گیرد.

استفاده از المان های گرافیکی:

به غیر از عکس، فونت و رنگ سازمانی، دیگر موارد گرافیکی مانند آیکون ها و پترن ها هم اهمیت دارند که در این بخش دستور العمل استفاده از آن ها ارائه می شود.

۳. بخش سوم: دستورالعمل های ارتباطی

یکی از موارد مهم و اساسی در جذب مشتریان، ارتباط موثر با مخاطب است. این که با چه زیانی و چگونه با مخاط ارتباط برقرار کنید، در این قسمت قرار می گیرد. در ادامه موارد مهم درباره دسترالعمل های ارتباطی را ارائه می کنیم:

  • شخصیت برند:

هر برندی دارای شخصیت خاصی از خود است که بر اساس صفت های انسانی انتخاب می شود. بنابراین در این بخش، نکات مهم درباره شخصیت برند و نحوه تعامل آن با جامعه هدف وجود دارد. شما با این کار می توانید رابطه احساسی با مخاطبین خود ایجاد کنید و سبب پیشرفت برند خود شوید.

  • زبان برند:

در این بخش باید بر اساس شخصیت برند خود، کلمات و نحوه گفتگو با مخاطبین خود را مشخص کنید.

  • لحن برند:

نحوه سخن گفتن با مخاطب، باید مشخص شود. بنابراین انتخاب رسمی یا غیر رسمی بودن لحن برند، شوخی یا جدی بودن و احساسی و منطقی بودن لحن برند، در این قسمت مشخص می گردد.

  • دستورزبان:

نحوه استفاده از کلمات اختصاری، عنوان، معنی های انگلیسی، مخفف بودن اسم ها یا کوچک و بزرگ بودن حروف تعیین می شود.

  • دستورالعمل ویراستاری:

قالب ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای پست های بلاگ، در این قسمت مشخص می گردد.

  • ایمیل:

چگونگی ساختار ایمیل های سازمان و امضای الکترونیک برای نمونه برند بوک ایرانی ارائه کنید.

  • شبکه های اجتماعی:

یکی دیگر از قسمت های مهم در این بخش، مربوط به زمان های پست گذاری و شکل و نوع آن ها است.

برای ساخت برند بوک، به چه نکاتی توجه کنیم؟

طراحی یک برندبوک موفق

برای آن که بتوانید نمونه برند بوک خارجی یا ایرانی ایجاد کنید، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱. مخاطب هدف خود را بشناسید.

قبل از هرچیزی، یاید درباره مخاطب های خود تصمیم گیری کنید. این کار به شما کمک می کند که زبان و محتوای کتاب راهنمای خود را هم بر اساس مشتریان خود بنویسید. همچنین توجه کنید که فهم محتوای برند بوک شما، برای همه آسان باشد. بنابراین کمتر از اصطلاحات سخت استفاده کنید و لحن آسانی داشته باشید.

۲. به استاندارد حجم برند بوک دقت کنید.

به طور کلی حجم برند بوک بر اساس سلیقه و اهداف هر سازمان متفاوت است. بنابراین این که شما ۱۰۰ صفحه یا ۶۰ صفحه را برای کتابچه خود در نظر بگیرید، بستگی به پیچیدگی برند خود دارد. بنابراین پیشنهاد می کنیم که تمامی عناصر ارتباطی و بصری را به طور کامل توضیح دهید.

۳. برند بوک باید ساده باشد.

برای آن که مطالب موجود در کتاب تاثیر خوبی داشته باشد، حتما سادگی را رعایت کنید. به این صورت که تمامی ویژگی ها و دستورالعمل ها را به صورت ساده توضیح دهید. همچنین از عناصر شلوغ و پیچیده برای طراحی این کتاب استفاده نکنید.

۴. برای انتشار برند بوک تصمیم گیری کنید.

پس از تدوین و ویرایش برند بوک، باید تصمیم گیری درستی برای انتشار آن داشته باشید. نحوه انتشار برند بوک، به دو صورت انجام می شود. به این شکل که اگر تیم کوچکی دارید، می توانید از طریق فایل PDF برند بوک را در اختیار افراد قرار دهید. اما اگر تیم بزرگی دارید، از طریق نام سایت و صفحه مخصوص به آن، کتاب برند را ارائه نمایید.

آیا همه افراد می توانند برند بوک طراحی کنند؟

با توجه به موارد ذکر شده در قسمت های قبلی، باید بخش های مختلفی برای کتاب برند در نظر گرفته شود؛ از همین رو قطعا افرادی که در زمینه برند تخصص خاصی ندارند، موفق به تنظیم این کتاب نمی شوند. البته باید بدانید که در حال حاضر قالب آماده برند بوک وجود دارد؛ اما اگر به دنبال نوشتن اصولی این کتابچه برای برند خود با بهترین قیمت طراحی برند بوک هستید، روی کمک برنداکسین حساب کنید.

برندبوک

در این وبسایت تعداد زیادی از افراد در زمینه مشاور برندینگ فعالیت می کنند که نکات مهمی در این زمینه را ارائه می دهند. همچنین شما می توانید از خدمات دیگر این وبسایت از جمله دامنه رند و برند آماده هم بهره مند شوید.

جان کلام

تمامی کسب و کارها برای به وجود اوردن نظم و یکپارچگی در امور سازمانی خود، نیاز به برند بوک دارند. در این کتابچه راهنمای برند، نکات مهم و اساسی درباره اصول ارتباطی، گرافیکی و دستوری وجود دارد. بنابراین داشتن آن برای تمامی برند ها ضروری است. اگر شما هم به دنبال تنظیم اصولی برند بوک هستید، می توانید از خدمات برند آماده برنداکس استفاده کنید.

ادامه مطلب

۳ دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • برند بوک به عنوان یک نقطه مرجع با رشد و تکامل نام تجاری شما عمل می کند. حتی زمانی که محصولات، خدمات یا کمپین های بازاریابی جدید را معرفی می کنید، به حفظ ثبات کمک می کند. داشتن یک پایه و اساس روشن، تطبیق ارائه برند خود را آسان تر می کند و در عین حال به هویت اصلی آن وفادار می ماند.

  • طراحان، بازاریابان، حتی کارمندان جدید، همگی می توانند برای درک صدا، ارزش ها و سبک بصری برند به کتاب برند مراجعه کنند.

  • برمد بوک جذاب نشان می دهد که شما برای در نظر گرفتن و تعریف هویت برند خود وقت گذاشته اید، که می تواند به ویژه در هنگام جذب سرمایه گذار یا ایجاد مشارکت مهم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره تلفنی رایگان tel:02140440125

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره رایگان

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.